سیب کال

تحمل تراژدی آدم

سیب کال

تحمل تراژدی آدم

ادبیات روسیه (قسمت2)

 

 

شاید پرداختن اینگونه به ادبیات بزرگ و ارجمند روسیه ظلم باشد . چون من این جا از تمام نویسندگان و شاعران روسیه فقط سه نفر را انتخاب کرده ام . ولی آنچه که برای من مهم است مثل هر خواننده ی دیگری سهم " من" از این ادبیات است . نمی شود گفت آثار چخوف ، پوشکین یا تلستوی  ارج کمتری از آثار داستایوسکی دارند .این قضاوت اشتباه محض است . من فقط در این جا به آنچه خودم پسندیده ام پرداخته ام .

امروز :

 

ایوان تورگنیف(1883-1818)

آثار: رودین(1855) – آشیانه نجبا (1858) – قبل از ماجرا(1859) – پدران و فرزندان(1861) -  یادداشتهای یک شکارچی و زمین بکر(1868)

 

برخی تورگنیف را با اخلاق ترین نویسنده روسیه می دانند . او یک نجیب زاده بود . نجیب زاده ای که قلم می زد و به همین خاطر پایبندی به اخلاق همواره در همه ی داستان هایش نمود واضح دارد . حتی در جای هایی از داستان که قلم محتاج پرده دری ست او چنان مهار قلم را در دست می کشد که بدون لطمه خوردن به داستان حرمت های اخلاقی کاملا رعایت می شود . عشقی که در داستان او مطرح می شود کاملا دور از زمین و کاملا خدایی است . آنچنان که در قبل ماجرا ما با عشقی مواجه می شویم که کاملا خواننده را متحیر می کند . عشقی جذاب شیرین و در عین حال پاک و ساده .

تورگنیف اگر نجیب زاده بود ولی همواره به عنوان یکی از مخالفان اختلاف طیقاتی نظام روسیه تزاری به شمار می رفت . خاطرات یک شکارچی نمود بارز این اعتراض به شمار می رود . در این کتاب آنچنان به درد های طبقه ی فرودست و بی تفاوتی طبقه فرادست پرداخته شده است که اگر نگوییم تکان دهنده است ،بسیار تاثیر گذار است .

در مجموع اگر دوران تبعید را از زندگی تورگنیف حذف کنیم میتوان گفت که او زندگی آرامی را داشته است. داستایوسکی درباره او می نویسد : " شاعر ، با استعداد ، نجیب زاده ، ثروتمند، زیرک و بافرهنگ من نمی دانم که طبیعت چه چیزی را از او دریغ داشته است . "

اما نکته جالب اینجاست که ائ با همه ی این اوصاف هیچوقت عشق نویسندگی را با هوس نویسندگی عوض نکرده است . اگر نویسنده شده است به خاطر عشقش بوده نه هوسش .

از تورگنیف چیز زیادی نمی دانم ولی خوب می دانم آنچه در کتاب های وی بارز و مشخص است صداقت و پاکی مطلب است . صداقت در بیان و پاکی در فکر .

برخی او را فیلسوف می دانند . حتی جایی خواندم که پدران و فرزندان نخستین اثر اگزیستانسیالیستی عصر نوین به شمار می رود . اما آنچه واضح است این است که ادبیات بالاتر از فلسفه و سیاست برای تورگنیف مطرح بوده و او پیش از آنکه بخواهد کتابی فلسفی تحول دهد یک رمان نوشته است .

  

 

نظرات 4 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 04:19 ب.ظ

ممنون خیلی خوبه گرچه خیلی تحلیلی نیست اما همین که ازادبیات جاهای مختلف می نویسید ونویسنده های مختلف رومی شناسونید بسیارممنونم خصوصا که من اصلا این اطلاعات رودرمورد تورگنیف نداشتم
موفق باشید

همون بالایی دوشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:39 ب.ظ

راستی چرا این لینکتون به وبلاگی درمورد گلد کوییست بازنمیشه خیلی دلم میخواست ببینم چیکاره اید ؟

الهه دوشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 10:59 ب.ظ http://www.scarlet.blogsky.com/

سلام:
مرسی که به من سر زدید.
وبلاگتون خیلی زیباست.
موفق باشید

توکا سه‌شنبه 18 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 06:25 ب.ظ http://www.seek.blogsky.com

سلام دوست عزیز... از اینکه از وبلاگ من بازدید کردین ممنونم
اما متاسفانه دو بار سر زدم و موفق به خوندن پیام شم نشدم.

من تازه با وبلاگ آشنا شدم و بخش نظر دهی گاهی اوقات اینطوری میشه... البته چون من این دو بار رو از کافی نت سر زدم.
اگر لطف کنید و جواب رو در وبلاگ خودتون قرار بدین ممنون میشم. ( موضوع درباره لوگوی وبلاگ شما بود )
با تشکر: توکا

سلام
دوست عزیز
لوگو وبلاگ رو کوچک کردم می تونید الان اپ لود کنید؟ اگه نمی تونید براتون ایمیل کنم .
مرسی

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد